geschiedenis van het vliegveld van Schaffen deel 3

Plaats reactie
noella
beheerdster
beheerdster
Berichten: 1212
Lid geworden op: 01-02-2011 15:55

geschiedenis van het vliegveld van Schaffen deel 3

Bericht door noella » 02-02-2011 10:01

Afbeelding

en toen werd het 10 mei 1940 voor legermanoeuvres die op deze cruciale dag moesten starten waren op het vliegveld van Schaffen vier smaldelen samengetrokken in totaal stonden 50 vliegtuigen deels gegroepeerd deels verspreid op het 700 m bij 700 m grote vliegveld iets na middernacht klonk het alarm te Schaffen er gebeurde niets volgens de oorlogsplannen moesten de Gladiators en Hurricanes een interdiktieopdracht vliegen boven Beverlo en Diest dat gebeurde niet en de Duitse aanvallers wisten twee van de vier smaldelen op de grond te vernietigen alleen een smaldeel Foxen en het 1ste smaldeel met zijn Gladitors wist te ontsnappen voor deze vliegtuigen was het een uitstel van executie de dag daarop gingen er een deel verloren tijdens een luchtgevecht boven de bruggen over het Albertkanaal en werd de rest op de grond vernield voor de fiere jagers van Schaffen was de oorlog afgelopen in de zomer van 1940 veranderde het vliegveld en zijn omgeving in een bouwwerf de Duitsers begonnen vliegtuigboxen aan te leggen en lieten het puin ruimen dat ze zelf veroorzaakt hadden daarop vestigde een opleidingseenheid van Stukageschwader 1 zich op het vliegveld op 14 januari 1942 vertrok deze eenheid en werd het vliegveld met versperringen onbruikbaar gemaakt na het geallieers bombardement op de fabrieken van Erlawerk VII te Morsel op 5 april 1943 kreeg het vliegveld een nieuwe bestemming dit maal als Frontreparatuur Betrieb in Schaffen werden vooraan de roeren van beschadigde Me19's hersteld op paasmaandag 10 april 1944 gooiden Amerikaanse B17's 179 ton explosieven op het vliegveld en troffen de omliggende dorpen het borbardement betekende het einde vand e Duitse luchtvaartaktiviteiten in Schaffen Diest werd op 6 september 1944 bevrijd door de Britten het vliegveld kreeg de Britse Code B64 en werd op 21 september van datzelfde jaar door het 168 Recce Sqf RAF opnieuw in dienst genomen meer RAF - squadrons zouden volgen het Belgisch leger kwaen teug in 1946 in maart 1946 installeerde de Elementaire Vlmiegschool van de pas opgerichte Belgische Luchtmacht zich op het vliegveld in mei 1947 kwamen de para's zich vestigen en richten er hun school op in juni 1950 ruilde de E.V.S. van de Luchtmacht Schaffen voor Goetsenhoven vanaf dat ogenblik werd het militair vliegveld enkel nog door het opleidingscentrum van de paradommando's bewoond in 1962 werd het vliegveld uitgebreid tot het fort Leopold en werd een controletoren aan de zuidrand van het veld gebouwd het vliegveld van Schaffen bevindt zich nu op een grasterrein van 1700 m bij 700 m.

Plaats reactie

Terug naar “klik hier om diest te bekijken”