geschiedenis van het vliegveld van Schaffen deel 2

Plaats reactie
noella
beheerdster
beheerdster
Berichten: 1212
Lid geworden op: 01-02-2011 15:55

geschiedenis van het vliegveld van Schaffen deel 2

Bericht door noella » 02-02-2011 10:00

Afbeelding

pas in 1921 besloot het Ministerie geld uit te trekken voor de aanleg en heropbouw van vliegvelden voor het Belgisch Militair Vliegwezen dat ging gepaard met een uitbreiding van het aantal smaldelen en de koop van nieuw materiaal de observatiesmaldelen werden gestationeerd te Bierset, Haren en Goetsenhoven de jachtsmaldelen vier in totaal werden verdeeld over twee groepen de groepen Schotse Distel en Comeet kwamen naar Schaffen Nijvel werd bevolkt door de groepen Witte en Rode Cocotte het Belgische leger sliep nu in de jachtsmaldelen ruilden hun oude oorlogsvliegtuigen voor de SABCA gebouwde Nieuport N28C1's Tsjechische AVIABH21's en in de jaren '30 voor Fairey Firefly's deze vliegtuigen werden uiteindelijk bij het 1ste smaldeel (Comeet)vervangen door Glosters Gladiators (1937) en bij het 2de smaldeel (Schotse Distel) door Hawker Hurricanes (1939) de twee Schaffense jachtsmaldelen behoorden inmiddels tot het tweede luchtvaartregiment dat uit 6 jachtsmaldelen bestond ondertussen was de Duitse oorlogsmachine op gang gekomen Oostenrijk en Tsjechoslowakije werden straffeloos geannexeerd toen vervolgens ook Polen aan beurt kwam verklaarden Frankrijk en Groot-Brittannie Duitsland de oorlog in de periode tussen deze oorlogsverklaringen en het werkelijk uitbreken ervan in het westen krgen de jachtsmaldelen tot opdracht het neutrale Belgisch luchtruim af te schermen voor zowel Britse, Franse als Duitse indringers een Duitse JU52 en één Britse Whitley werden tot landen gedwongen en één HE111 van de Luftwaffe werd neegehaald door een patrouille van drie Gladiatorrs zelf verloren de Schaffense jagers één Hurricane tijdens een luchtgevecht en twee Gladdiators bij ongevallen.

Plaats reactie

Terug naar “klik hier om diest te bekijken”